Mode, medier, museer

Har du lyst til at deltage i et forskningsprojekt, som handler om hvordan museer kan bruge byrummet, mobilen og de sociale medier til at formidle moden på nye måder?

 

Hvem er du?
Måske har du en modeblog. Måske studerer du design eller drømmer om style, fotografere eller skrive om mode. Måske interesserer du dig mere for stil eller design. Måske går du vildt meget op i det, eller måske synes du bare mode er sjovt, men det er der jo så meget andet som også er.

Måske er du mere sådan en mobile/social media-type, der finder og deler dine modefund (og alt det andet) på kryds og tværs af Facebook, Pinterest, Instagram, Fahiolista, Polyvore eller – det håber jeg at du kan fortælle mig.

Eller måske interesserer du dig for museer, kulturformidling og interaktionsdesign, og vil gerne være med til at finde på nye koncepter for mediebåren museumsformidling.

I hvert fald har du noget med mode og medier, og måske museer. Og det vil jeg gerne høre om. For jeg tror på at museerne kan lære af hvordan du og andre som dig mener at moden skal forstås og fortælles og hvordan medierne kan bruges bedst til det.

Projektet
Ph.d. projektet ’Mobile Mediation of Fashion by Museums’ undersøger muligheder og begrænsninger for at bruge mobile og sociale medier til at fortælle andre historier om moden, gå i dialog med brugerne og synliggøre modens kulturelle værdi og betydning i en hverdagskontekst. Samtidig belyser projektet hvad sådanne nye formidlingsformer betyder for museet. Projektet undersøger feltet gennem en kritisk designproces, som tager afsæt i en gruppe mode- og medieinteresserede ’brugere’s praksis, tanker og ideer.

Som ph.d.studerende er jeg ansat på Det Informationsvidenskabelig Akademi, og samarbejder med Designmuseum Danmark om dette projekt.

Du kan læse mere om projektet her på bloggen (på engelsk), fx. her og her , og du er også velkommen til at kontakte mig hvis du vil høre mere.

Hvad går det ud på?
Hvis du har lyst til at deltage i projektet, vil jeg komme ud og lave et kort interview med dig i løbet af juni/juli. Her vil jeg gerne høre om hvor og hvordan du finder og deler inspiration om mode, hvilke medier du bruger og lidt om hvem du er. Jeg vil også gerne have lov til at følge dig på de sociale medier hvor du har en profil, så jeg kan få et billede af hvordan du bruger dem.

Så får du en ’aktivitetskuffert’ med en række små, kreative opgaver, som du laver når det passer dig henover sommeren. Du skal f.eks. tage nogle billeder med din mobiltelefon, prøve nogle forskellige medieplatforme og skrive et postkort om hvad mode er for dig.

Endelig skal du deltage i en fokusgruppe/workshop sidst i august, hvor du sammen med de andre deltagere skal diskutere samspillet mellem mode, medier og museer, og brainstorme på hvordan moden skulle formidles hvis det stod til jer.

Det skulle gerne blive sjovt. Og jeg prøver også at fikse et eller andet som tak for hjælpen. Men mest af alt håber jeg, at du vil deltage fordi du synes emnet er interessant.

Hvad nu?
Hvis du har lyst til at være med, så send mig en mail på rhb@iva.dk eller ring til mig på 2620 7221.
Du er også meget velkommen til at sende linket videre eller sende mig et tip hvis du kender en, som du tror kunne have lyst til at deltage.

Jeg glæder mig til at høre fra dig,
Rikke

1 comment

Leave a Reply

