Opvarmningsøvelser

Efter en tid at have fokuset på research, hvor jeg har læst en masse spændende artikler om museologi og har endnu flere linet op fra bla. archimuse arkivet, er det nu også tid for at komme igang med de første runder af konceptudviklingen. Som udgangspunkt for dette er jeg derfor igang med at forberede en lille og uformel ‘brugerundersøgelse’ blandt de besøgende i Diamantens udstillinger, for at høre om deres udstillingsoplevelser og om hvad de kunne ønske sig af en webudstilling. Hvis jeg får lov, vil jeg også lave en tilsvarende undersøgelse blandt de besøgende i Statens Museum for Kunsts netop åbnede Wilhelm Freddie udstilling, som også har tilknyttet en omfattende webudstilling.
Der er dog ikke tale om stor og grundig empiri indsamling; formålet er i første omgang at hente inspiration fra brugerne til at komme igang med at udvikle ideskitser og prototyper på hvordan jeg kunne tænke mig at kuratere udstillingens digitale tilbud, hvis jeg havde været med fra starten. Selvom det jo ikke er den eksisterende udstilling der er objektet for projektets konceptudviklingsdel, så håber jeg på gennem denne praktiske tilgang også at kunne hente noge viden om hvad ‘webudstillingen’ er for en størrelse. Og så får jeg lov til også at lege med i Robert Wilsons fantastiske udstillingsunivers, ah!

Leave a Reply

